Afspraak maken? 078-6163879

Schokbrekers:

Hoe werkt een schokdemper

Een schokdemper bestaat uit een stang waaraan een zuiger vastzit.

De zuiger moet in een cilinder olie wegdrukken wanneer de zuigerstang ingedrukt op uitgetrokken wordt.

De olie is niet samendrukbaar en moet via een gekalibreerde opening naar het reservoir stromen welke zich om de cilinder bevindt.

Hoe groter de opening hoe sneller de olie zich verplaatst en hoe minder de demping.

Hoe herken je een kapotte schokdemper.

Een kapotte schokdemper is te herkennen aan lekkage, rammelende geluiden en / of een week (onstabiel) weggedrag.

Heeft u een vermoeden van versleten schokdempers dan is het advies deze door ons te laten testen:

  • Opveertest, na in drukken mag de carrosserie niet na deinen.

Dit blijft een test die niet erg “wetenschappelijk” is maar echt slechte schokdempers zijn hiermee wel te herkennen.

  • Visuele inspectie van de schokdempers op lekkage en bevestiging.
  • De beste manier om slijtage te testen is een schokbreker testbank waarmee exact te meten is wat de huidige staat van een schokbreker is.

Als de schokbreker ver versleten is dan is bij stevig in veren duidelijk dat de auto blijft na deinen.

Een gemiddelde levensduur van een schokbreker word vanuit experts gehouden op circa 180.000 kilometer, heeft de auto meer gelopen is er grote kans dat de schokbrekers onder hun minimale werking zitten.

Vanzelfsprekend is slijtage afhankelijk van gebruik en rijstijl.

Na het vervangen van de versleten schokbrekers merk je wat een positieve invloed een nieuwe schokdemper heeft op wegligging en strak weggedrag.

Een schokbreker kan ook rammelen en klapperen en dit is vaak te achterhalen door de auto stevig in te veren en met b.v. een stethoscoop op de schokbrekerpoot te luisteren.

Wat is het risico van versleten schokbrekers

De slijtage van schokbrekers gaat zo langzaam dat u went aan de verminderde wegligging van uw auto, wat zij de gevolgen van slechte schokbrekers:

  • Een versleten schokbreker heeft een nadelige invloed op de remweg, dit kan bij bijvoorbeeld 80 km/u meer dan 2 meter schelen.
  • Ook zullen de banden harder slijten en kunnen deze een zaagtandachtige slijtage vertonen doordat zijn “stuiteren” over het wegdek doordat de beweging niet of nauwelijks meer gedempt word.
  • Een snelle stuurcorrectie op hogere snelheid kan gevaarlijk uitpakken doordat de carrosserie sneller rolt en daarmee de kans in een slip te raken vergroot.

Twijfelt u over de staat van u schokbrekers wij nemen de tijd om deze te controleren en te testen.