Afspraak maken? 078-6163879

Remsysteem

Uit welke onderdelen bestaat het remsysteem

  • Hoofdremcilinder
  • Rembekrachtiger
  • Remleidingen
  • Remslangen
  • Remdrukregelaar
  • Remzadel
  • Remschijven
  • Remvoerringen
  • Remtrommels
  • Remcilinders
  • Remvloeistof

Waaraan is een defect remsysteem te herkennen

Een defect remsysteem is uiteindelijk te herkennen aan een te lange remweg maar het is belangrijk dit voor te zijn voor uw en de medeweggebruikers hun veiligheid.

Ga bij de hieronder aangegeven zaken met uw auto naar de garage.

  • Trillen bij afremmen
  • Scheef trekken bij afremmen
  • Bijgeluiden bij afremmen, schuren / kraken / piepen
  • Sponsig gevoel in het rempedaal
  • Te grote vrije slag van het rempedaal
  • Wegzakkend rempedaal
  • Blokkerende wielen / te snel slippen
  • Te hoog rempedaal / hard rempedaal
  • Vloeistoflekkage / te laag vloeistofpeil

Als er lucht in een remsysteem zit is er een serieus defect en moet men dit direct laten verhelpen

Lucht kan in een remsysteem komen door onder andere:

  • Lekke wiel rem cilinder
  • Lekke keerringen van de remzadels
  • Lekke remdrukregelaar bij achteras
  • Lekke hoofdrem cilinder
  • Te ver versleten blokken of voeringen
  • Lekke remslangen voor of achter
  • Lekke ABS / ASR unit

Na het vervangen van remblokken en / of voerringen kan het zo zijn dat er even een sponzig gevoel in het rempedaal waarneembaar is.

Dit komt doordat de voeringen en blokken nog even in moeten slijten.

Rem rustig en gedoseerd, het pedaal moet na een circa 100 kilometer weer oude vertrouwde gevoel geven.

Remvloeistof

Bij zwaar en extreem belaste remmen zoals b.v. bij een langdurige afdaling met caravan in de Alpen kan de remvloeistof temperatuur soms oplopen van 150°C tot boven 200°C.

Dit is ook afhankelijk van gebruikte remmaterialen maar komt al dicht bij de kooktemperatuur.

Als de remolie 2 jaar oud is zal de kooktemperatuur fors lager zijn en kan de remvloeistof in de remleidingen en cilinders gaan koken.

Dit noemt men Rem Fading.

Koken van remvloeistof betekent dampbelvorming in de leidingen, damp is samendrukbaar en er zal minder tot geen rem druk meer opgewekt kunnen worden met het slecht tot niet remmen tot gevolg.

Daarom laat elke 2 jaar uw remvloeistof vervangen!!!!!